Afscheid

2 augustus 2019 - Sifoe, Gambia

Daar zitten we dan, klaar om te gaan. Vanochtend zijn we nog naar de markt in Brikama gegaan. Dat was voor ons een interessante ervaring. Overal zagen we gekleurde kraampjes: links, rechts, voor en achter. We zouden binnen een seconde verdwalen, was het niet dat we geweldige bodyguards en bodygirls hadden. Maar zelfs deze mensen waren niet genoeg om Eddy in bedwang te houden. Hij liep als een puppy op zoek naar zijn baasje los rond tussen de nauwe straatjes van de markt.

Tijdens het shoppen, kwamen we de moeder van een van de kookvrouwen tegen, gekleed in een prachtig gewaad. Ons werd verteld dat een vrouw dit mag dragen als er wordt gevierd dat je getrouwd bent. Wat hiervan best vreemd was, was dat dit feestje niet perse kort na de bruiloft gepland hoeft te staan. In tegendeel, het feest kan zelfs 10 jaar later worden gehouden!

Nadat alle souvenirs waren aangeschaft, gingen we terug naar de compound, waar we ook gelijk afscheid moesten nemen van onze Gambiaanse vrienden. Na een snik en een traan was het tijd voor de voorbereiding op onze terugreis. Dit betekent ook je koffer inpakken, wat voor sommige mensen op dit moment nog steeds een lastig karwei is.

We hebben net onze laatste Gambiaanse lunch op, die zoals altijd verrukkelijk was. Nu moeten we alleen nog de laatste dingen pakken en dan kunnen we om 5 uur vertrekken richting het vliegveld. Velen van ons kijken uit naar de heerlijke yoghurt die we in Nederland weer kunnen eten. Ook kijken we uit naar de afwezigheid van de liedjes Papegaaitje leef je nog en Klap eens in je handjes. De schone wc en het eigen bed zullen ook zeer op prijs worden gesteld. De haan die ons elke ochtend net voor de wekker wakker maakt (6 uur wakker in plaats 7:30) zal zeker een plekje in ons hart behouden.

Als we terugkijken op deze geweldige twee weken, komt er bij iedereen iets anders naar voren. De armoede, de vele kleuren of het verschil in arbeidsinstelling. Ook alle vriendschappen die we hebben gemaakt en mensen die we hebben leren kennen, hebben ervoor gezorgd dat deze reis nog onvergetelijker is geworden.

Met gemengde gevoelens keren we terug naar Nederland. Blij om onze familie en vertrouwde dingen terug te zien, maar verdrietig omdat we dit land en deze mensen achter moeten laten. Gelukkig hebben we genoeg herinneringen aan deze reis en hebben wij ons steentje bij kunnen dragen.

Lieve groet en tot gauw!
Madelief en Rebecca (en natuurlijk alle andere LouKA-leden)

1. Els Evers Janssen:
    2 augustus 2019
    Mooie verhalen van jullie ervaringen daar. Goede reis terug en dan weer thuis nagenieten.
  2. Minikleinehaar:
    2 augustus 2019
    Het was top om de verhalen te lezen leuk dat wij ook mee konden genieten van jullie mooie avonturen ik een jullie allemaal een goede terug reis toe groeten mini kleine haar
  3. Carolyne:
    Lieve LouKA-leden,
    Superbedankt voor al jullie verhalen en mooie foto's; het is zo leuk om iedere dag te lezen wat jullie meemaken.
    Wat hebben jullie hard gewerkt; jullie kunnen zo trots zijn op alles wat jullie hebben bereikt. Het educatiecentrum is echt prachtig geschilderd - top! En alle andere klussen die jullie hebben gedaan - echt super! De dierbaarste souvenirs zijn jullie ervaringen en mooie herinneringen aan deze fantastische reis.
    Jullie hebben de belofte dubbel en dwars waargemaakt: LouKA maakt het verschil!!
    Lieve groetjes
  4. Johanna Lansink:
    Goede reis teug!
  5. Dithmarine:
    2 augustus 2019
    Krijg zelf traantjes in mijn ogen! Heb jullie verhalen aandachtig gevolg en kreeg zo het gevoel er zelf eenbeetje bij te zijn! Een hele goede terugreis! Fleur N. Je bent een kanjer maar dat wist je al. Ben trots op jullie allemaal xxx Dithmarine
  6. LHM Pouls:
    3 augustus 2019
    Genoten van jullie verhalen en belevenissen. Bij de laatste 2 dagen mis ik wat foto's. Maar misschien komen die nog. m.n jullie in kostuum. Ja dat hoort er daar bij. Is manier om jullie hun dank te betonen. Welkom thuis weer! Dat jullie nog lang mogen nagenieten.
  7. LHM Pouls:
    3 augustus 2019
    P.s. foto's gevonden. In album. Mooi
  8. Mary Bos:
    17 augustus 2019
    Veel beleefd in Gambia, een super ervaring opgedaan! Ik kan me voorstellen dat jullie daar nog vaak aan zullen denken! Goed gedaan, dames!