Huwelijksmarkt en bomen planten

2 augustus 2019 - Serrekunda, Gambia

Nadat we gisterochtend min of meer waren bekomen van de Bonte Avond (die zich tegelijkertijd als een open huwelijksmarkt ontpopte) gingen we voor de laatste keer hier in Sifoe op weg naar een klus.

Deze keer gingen we in groepjes verspreid over het dorp sinaasappelbomen planten. Dit alles onder de bezielende leiding van onze bodyguards en andere leden van Young People Without Borders.

LouKA heeft deze boompjes gedoneerd en nu worden ze aan mensen gegeven ofwel als bedankje voor hun inzet voor het dorp ofwel omdat ze erg arm zijn en ze hard kunnen gebruiken.

Eenmaal aangekomen bij het educatiecentrum verliep de coördinatie op zijn Gambiaans (lees: chaotisch en lang wachten voor sommigen. Oftewel slow slow, zoals ze hier zeggen).

Anita en ik zaten in de “mama” groep (onze bodyguard heet ook mama) en wij mochten een enórme afstand te voet afleggen, kruiwagen vol met boompjes. Bij elke aangewezen compound mochten we een gat graven, boompje erin zetten, weer dichtgooien en daarna een uitgebreide fotoshoot die nog langer duurde dan het hele planten😬. We werden af en toe getroffen door de armoede en omstandigheden waarin sommige mensen leven. Ook kwamen we kindjes tegen die bang voor ons waren, ze hadden nog nooit een blanke gezien.

Toen we eindelijk terug waren wachtte ons opnieuw een ceremonie. Kalifa had voor ieder van ons een speciaal certificaat en we werden “verrast” met een ware Gambiaanse jurk (we hadden ook nog helemaal niet door waarom onze confectiematen eerder waren opgemeten😂). Als heuse engeltjes stonden we voor de zoveelste keer deze week te poseren.

Na deze laatste klus was het tijd om  te relaxen op het strand van Sanyang. De reis ernaar toe was een heuse uitdaging: de laatste kilometers waren off-road met heeeeeel veeel diepe plassen en dat in een gammel naar vis stinkend busje: Gambian experience!!

Het toeristische strand werd in een klap bevolkt door de LouKA clan.

Jammer dat de zee zo vol lag met rotzooi, zoals we eigenlijk overal hier om ons heen zien. De strandbedjes lagen echter heerlijk en we hebben genoten🌴☀️😀.

Na 2 uurtjes liepen we op weg naar het busje langs wat souvenir winkeltjes: hier gingen we los en na het nodige onderhandelen gingen we met leuke souvenirs terug hobbelend naar de compound.

Onze laatste avond hier brachten we door met de familie Kanteh. De laatste spelletjes werden gespeeld, cadeautjes uitgedeeld en liedjes gezongen. Het was een gezellige avond.

Thuisblijvers schrik niet: er zijn deze week heel wat huwelijksaanzoeken gedaan en telefoonnummers gevraagd. Meer dan 1 vrouw is hier immers normaal en wie weet zit er een ticket naar het westen in. Niet geschoten is altijd mis zullen we maar zeggen.... Wees echter niet bevreesd, er gaat niemand mee terug in de koffer en de Gambiaanse simkaartjes worden vanavond al verwijderd😉.

Vanochtend gaan we nog één Gambian experience doen: naar de markt in Brikama. Vergezeld van onze bodyguards natuurlijk😊.

1. Mary Bos:
    2 augustus 2019
    Nou, wat een ervaring is dit allemaal, dit zijn dingen die je nooit zult vergeten!
    Liefs dames, Mary
  2. Evelien:
    2 augustus 2019
    Bedankt voor jullie prachtige verhalen!! Het was geweldig om zo beetje met jullie mee te beleven! Wat een ervaring voor jullie allemaal!
  3. Anneke:
    2 augustus 2019
    Hallo allemaal. Deze reis staat in jullie geheugen gegrift , zeker en vast. Ik heb jullie verhalen met aandacht en vol intersse gelezen. Af en thuis voorgelezen! Fantastisch
  4. De Zomertjes:
    2 augustus 2019
    Wat hebben we thuis genoten van jullie verhalen. Mooi geschreven allemaal en heerlijk om te lezen. Geniet van de laatste uurtjes in Gambia en allemaal een goede reis terug.
  5. Monique:
    2 augustus 2019
    Super wat jullie allemaal hebben gedaan en beleefd! Nog even genieten van alles en straks hopelijk een rustige en gezellige thuis reis.
    Tot later!
  6. Luuc:
    2 augustus 2019
    Wat een verhalen, wat een belevenissen, wat een herinneringen, wat een werk wat jullie hebben verzet, wat zijn jullie geweldig! Een goede reis weer naar huis met koffers vol mooie herinneringen. We zien elkaar weer gauw! 🙋‍♂️
  7. Ria Lubberding:
    2 augustus 2019
    Dank jullie wel voor al die prachtige verhalen ik heb genoten!!! Een hele goede terugreis en tot morgenvroeg!!
  8. Mireille Jansen:
    2 augustus 2019
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen over de ervaringen die jullie hebben opgedaan en nooit meer zullen vergeten. Nog een hele fijne vakantie.