Pannenkoeken op hete kolen?!

1 augustus 2019 - Serrekunda, Gambia

Goedenavond, of toch goedemorgen,

We zijn een beetje laat met deze blog, maar daar is een goede reden voor.
Vandaag was namelijk een drukke dag.

We moeten eerst nog iets heel bijzonders vertellen over gisteravond. Er waren weer eens heel veel vliegen, die wij altijd met een zo groot mogelijke boog ontwijken. Gisteravond waren er echter 2 jongetjes vrolijk aan het dansen in de vliegen, terwijl ze er ondertussen meerdere doodtrapten. Wij wouden ze maar al te graag inhuren voor in onze kamers.

We begonnen de ochtend goed met oliebollen, dit was spannend, want die stonden ook voor de avond op het menu. Ja pappie en mammie, we eten hier niet elke dag 2 stuks fruit. Na dit heerlijke vetrijke ontbijt gingen we op pad naar het educatief centrum. Er moest nog best veel geschilderd worden, decoraties en muren. Ondertussen werden we vergezeld door onze bodyguards die liever naar ons keken en grapjes maakten dan hun handen uit de mouwen te steken.
We hebben de laatste muren geverfd en de decoraties afgemaakt. Midden tijdens de decoraties schilderen kwam me er toch een hoosbui, iedereen vluchtte naar binnen maar de LouKA meiden gingen stug door want ze zouden het afkrijgen, hoe dan ook.

Na ons leven te riskeren door op hoge stoelen en ladders te klimmen, aangemoedigd door de nog steeds aanwezige bodyguards, kwamen we ook zo bij de hoogste stukken en hebben we alles afgemaakt. Hier zijn we erg trots op!
LouKA did it again.

Hierna werd alles in werking gezet voor de bonte avond. Taxi’s werden heen en weer gestuurd, pannenkoeken en oliebollen gingen de pan in en ondertussen deden er nog een paar een hazenslaapje. De pannenkoeken maken was nog wel wat. De vrouwen snapten niet hoe wij met alleen bloem, melk, eieren en zout eten konden maken. En ook nog een met zo weinig vet. Zodra ze de kans kregen ging er een halve liter olie bij de pan in, want pannenkoeken moeten natuurlijk wel gefrituurd worden zoals het meeste eten hier.

Bakken op kolen was nog even oefenen. Fleur G had aan iedereen uitgelegd dat de eerste pannenkoek hoort te mislukken, maar ze had beter kunnen zeggen dat de eerste vijf mislukken. Zoveel pogingen hadden we wel nodig. Maar uiteindelijk was er toch een super mooie grote stapel pannenkoeken. Mede gekregen door het gebruik van een kaasschaaf en pannen waar wel een uur naar gezocht is ;) De mensen hebben erg genoten van een van de drie p’s. Madelief heeft haar nieuwe roeping gevonden en is oliebollen bakster geworden. Dit viel erg in de smaak bij de kookvrouwen.

Ondertussen werd er enthousiast bingo gespeeld. Het was voor iedereen een nieuw spel, maar ze waren bloedfanatiek.  De kookvrouwen deden zelfs een dansje toen ze bingo hadden en renden snel naar voren om hun prijs te claimen. Daarna deelden we een cheque uit voor het aanvullende bedrag voor een motor voor de mobiliteit van de nurse. Ondertussen werden er veel speeches gehouden door Kalifa, die toch erg enthousiast was en alles graag wilde vertellen. We hebben de avond afgesloten met lekker nog wat pannenkoeken eten en ons buikje is rond gegeten (maar stiekem is die dat de hele reis al, we moeten toch even wennen aan het andere eten).

Na een drukke dag met veel gezelligheid gaan wij nu lekker slapen en hebben we morgen weer een drukke dag voor de boeg.

Slaap lekker of toch goedemorgen,
Liefs van alle LouKA meiden,

Nadie en Fleur G

1. Ria:
    1 augustus 2019
    Leuk, toch nog een verhaal. Dat zullen we wel gaan missen als jullie weer thuis zijn.
  2. Wilma Kuiper:
    1 augustus 2019
    Wat een goed werk en mooie ervaringen. Wens jullie allen een hele goede terugreis en veel mooie herinneringen in jullie bagage 🍀✈️
  3. LHM Pouls:
    2 augustus 2019
    Fantastisch! Wat mooi geschilderd en gedecoreerd. Zeer creafief! Zal een mooie herinnering aan al jullie werk en inspanning zijn. Fijne laatste dagen. Laat jullie nog maar verrassen
    Goede terugreis. ML