Versieren & Tuinieren

30 juli 2019 - Serrekunda, Gambia

Gisteravond was het even schrikken. Kleine Abdurachman, de jongste zoon van Kalifa, was ziek. Hij had hoge koorts en hing lusteloos op de rug van Ara. Ze gingen naar de Health Centre om hem na te laten kijken. Er werd direct gekeken of er geen sprake was van malaria. Gelukkig was het niet heel ernstig! (Het gaat nu al iets beter)

Ook kwamen Mamma en Muhammed en Mofoe(onze bodyguards) op bezoek bij de compound om ons gezelschap te houden. Ze waren verbaasd dat mannen in Nederland maar 1 vrouw mogen hebben, ze hadden echt medelijden!

Ook alle autorijlessen die je in Nederland moet volgen, wat een onzin! In Gambia oefen je gewoon een paar keer op de openbare weg en je bent er helemaal klaar voor!

Ook viel er een mega kever (schatting: 10 cm) recht voor Marieke naar beneden tijdens een wc bezoek. Het dier werd onder een emmer gezet zodat de anderen nog veilig konden plassen voor het slapen gaan. Je hoefde gisteravond opvallend minder lang te wachten voordat je naar de wc kon.

Na een lekker ontbijt (met watermeloen!) ging een groepje op weg naar het educatie centrum om de lokalen te decoreren. Beide lokalen werden aangekleed voor de elektricien opleiding. Het thema was dus: elektriciteit. Er werden schakelingen, formules en lampjes op de muren getekend en vervolgens geschilderd. Alle bezoekers stond versteld van LouKA’s creatieve talenten. Daar moesten natuurlijk weer veel foto’s van gemaakt worden door de inwoners van Sifoe. Ook werd het beroemde LouKA logo subtiel, ja, echt subtiel, op de buitenkant van het nieuwe gebouw geschilderd. Zo zal LouKA voor altijd in Sifoe herinnerd worden.

Rebecca en Madelief hielpen met het voorbereiden van Domoda voor de lunch.

De anderen gingen naar de tuin van Gamrupa en Young People Without Borders. Daar hebben we een veld onkruid- en struikvrij gemaakt die hierna door sterke mannen met de hand werd gespit. Op dit veld hebben we cassave plantjes geplant. Deze kunnen verkocht worden voor de organisaties.

Na de lunch kreeg de versierploeg versterking en werd er hard verder gewerkt. Ook werden er afspraken gemaakt met de kookvrouwen over de Bonte Avond.

Tanja en Anita gingen naar Brikama (stad ongeveer 10 km van Sifoe) om benodigdheden voor de Bonte Avond te halen. Isatou (een van de kookvrouwen) leidde hen door de vieze, natte, stinkende smalle straatjes met stalletjes naar haar vaste plekjes.

Ze hebben een hele tray met eieren geschud om te kijken of ze goed waren en namen een overheerlijke verrassing mee naar huis: ijs! Alle meiden, Ara en een aantal kinderen van de compound smulden van deze traktatie! Gelukkig hadden Tanja en Anita wel kleine lepeltjes gekocht.

En...Anita heeft op de terugweg naar Sifoe zelf gereden. Dit was een hele belevenis want er zat opeens een tubab achter het stuur!

Het muizenverhaal gaat ook verder. Een van de jongens van de compound liet een muis in de eetkamer los. Cindy heeft op haar buik een knappe poging gedaan tot het vangen van de muis maar helaas, deze is nog ‘wild and free’...

We kunnen merken dat de kinderen bij de compound zich heel veilig bij de meiden van LouKA voelen aangezien ze flink onze grenzen proberen op te zoeken!

We voelen ons hier al bijna thuis ;)

Groetjes,

Nynke en Marieke

1. Ton Schieven:
    31 juli 2019
    Wat een ervaring ongelofelijk en zeer dankbaar werk Lees jullie verhalen elke dag
    Een werkzame dag dus weer sterkte gr Gerrit en Ton Schieven
  2. Monique:
    31 juli 2019
    Dank jullie wel voor de mooie verslagen!
    Top! Veel plezier!
    Groetjes Monique
  3. Ellen Meulenveld:
    3 augustus 2019
    Hahaha van bange toubabs naar muizenvangende Toubabs dat is toch echt een ontwikkeling van grote orde.