Een "normaal" dagje

29 juli 2019 - Sifoe, Gambia

Na een regenachtige nacht, begonnen wij aan het ontbijt. We kregen te horen dat de plannen waren veranderd: de schilders zouden vandaag niet werken, dus konden wij daar niet helpen. We besloten om de groep te splitsen. Het verfteam en tuinierteam. Het verfteam ging vast de plannen voor de decoraties bij het educatief centrum voorbereiden. De andere groep ging naar een tuin om daar de bananenbomen te snoeien. We voelden ons net machetemensen in de jungle. Helaas werd de pret een beetje bedorven door de insecten invasie. We merken dat het Nederlandse tempo veel hoger is dan van ons is verwacht. Wat bedoeld is voor één dag werk, hebben wij in anderhalf uur klaar. Het nadeel van ons tempo is dat we soms te veel vrije tijd over houden. Zo moesten we vandaag twee uur wachten op de lunch. We kunnen die tijd goed vullen door spelletjes te doen, zoals sinaasappelhockey.

Er gebeurde ook nog iets bijzonders vanochtend. De maten van de LouKA-leden werden allemaal opgemeten. Dit is bedoeld voor kleding voor vrienden die precies dezelfde maten hebben. Wat een toeval!

Na de lunch gingen wij weer splitsen. Vier LouKA-leden kregen nog een Sifoe tour, de rest ging terug naar de compound. De toeristen hadden een stille maar interessante tocht. Ze keerden na twee uurtjes terug.

De voorbereidingen voor de bonte avond op woensdag zijn ook in volle gang. We wilden graag pannenkoeken maken, zodat de mensen hier ook ons eten kunnen proberen. Maar vandaag kwamen wij erachter dat de Gambiaanse pannenkoeken anders zijn dan de Nederlandse. Hier zijn oliebollen pannenkoeken. Klein misverstandje, maar het Nederlandse pannenkoeken feest gaat gewoon door!!!

Verder kunnen wij niet zo veel over deze dag vertellen, het gaat allemaal z'n gewone gangetje. We hebben de afgelopen dagen wel veel gepraat over de dingen die wij missen. Een simpele boterham met kaas of een bakje yoghurt staat bij velen op nummer één van hun verlanglijstje (natuurlijk wordt de familie ook gemist).

Op de bijgevoegde foto staat Ara, onze lieve gastvrouw. Ze staat elke ochtend vroeg op om ons heerlijke ontbijt voor te bereiden. Ze staat op de foto met traditionele kleding, dit omdat ze naar een naamgeving ceremonie gaat. Dit is een viering die precies een week na de geboorte van een kind wordt gehouden.

Groetjessss,

Rebecca en Fleur N.

1. Ellen Meulenveld:
    3 augustus 2019
    Geweldig jullie beginnen al echt Gambiaans te worden.