Een dagje markt

27 juli 2019

Gisteravond lagen we er al vroeg in, aangezien we buiten werden aangevallen door duizenden eendagsvliegen.

Vanochtend was het voor onze kamerdeuren dan ook 1 groot kerkhof, waar ook 2 aasgieren op afkwamen...

Na opnieuw een Gambiaans oliebollenontbijt zijn we richting markt gelopen.

Even uitleggen: een markt in Gambia is een overdekte ruimte met lange betonnen tafels waar de vrouwen hun handelswaar kunnen verkopen.

De markt in Sifoe staat echter op instorten. De gemeenschap heeft besloten dat er een nieuwe markt nodig is en daarom is men momenteel bezig met de bouw van een nieuwe markt achter de huidige. Dit wordt door vrijwilligers gedaan in het weekend en wij hebben daar vandaag ons steentje aan bijgedragen.

Zo stonden we dus om de beurt cement te mengen, zand te scheppen, water te halen en volle kruiwagens weg te kruien. Ook kreeg Marieke een lesje in betonvlechten en heeft ze het staal hiervoor eigenhandig gebogen💪🏻. Ze oogstte hiervoor veel respect van de aanwezige mannen en ons!

Omdat we niet de hele tijd iets konden doen, zijn Nynke, Fleur N en Madelief nog weer gaan verven in het educatiecentrum.

We zijn vandaag, maar ook de andere dagen, aan ontzettend veel mensen voorgesteld. Hierdoor worden we zelfs al achterna geroepen in het dorp: Anita!! Tanja!!

Een van de jongens aan wie we zijn voorgesteld had een klein winkeltje aan huis. We werden uitgenodigd langs te komen. Hier maakte hij mooie rastamutsen en kettingen en armbanden. Eén van ons zag zijn kans schoon en deed alvast wat aankopen. Wie het was? Dat verklappen we nog niet😃.

De gekregen t shirts van het Leussinkbad zijn vandaag van eigenaar gewisseld: we hebben ze geschonken aan de vrijwilligers van de marktbouwploeg.

Na al deze avonturen zijn we richting “huis” gelopen waar Ara, onze gastvrouw, al een heerlijke lunch had klaarstaan: Domoda, een typisch Gambiaans gerecht bestaande uit een heerlijke pindasaus met kip en rijst. De lunch is hier overigens pas om een uur of drie of later.

Net toen we wilden gaan douchen brak de hemel open en werden we getrakteerd op een enorme hoosbui, maar dan ook écht enorm!

Inmiddels is het opgeklaard en maken sommigen zich klaar om naar de supercup finale van Sifoe te gaan. Hier wordt al de hele week over gesproken, vooral door jongens die dan ook allemaal professioneel voetballer zijn. Hóe professioneel, dat gaan we zo zien. Feit is wel dat er dagelijks getraind wordt, zowel door de jongens als ook de meisjes. Dus de volgende Wk finale is waarschijnlijk Gambia-Nederland😉.

Als er vanavond dan nog puf over is, zijn we uitgenodigd om het uitgaansleven van Sifoe te gaan verkennen. Een paar van ons hebben echter al gezien hoe de nachtclub er hier uitziet. Dit is wel wat anders dan Dieka😂.

Groetjes Anitaaaaa!!! En Tanjaaaa!!! (Of Tanjita)

1. Jacqueline Bouwknegt:
    27 juli 2019
    Hoi, hoi Annemijn en de rest ;-)
    Wat blijft het toch heerlijk om al jullie belevenissen en avonturen te lezen ! We genieten ervan. Even een rust momentje hier thuis en dan weer door met inpakken en opruimen voor onze verhuizing...
    Liefs uit Friesland
  2. Jannie en Henk Fokkink:
    28 juli 2019
    Geweldig werk en verhalen over jullie belevenissen, voor jullie ook een heel andere wereld dan de Achterhoek, nog heel veel (werk) plezier voor de laatste week. Gr Jannie en Henk
  3. Mary Bos:
    Een hele belevenis hoor! Dat zullen jullie niet gauw vergeten! Liefs, oma Mary
  4. Ellen Meulenveld:
    28 juli 2019
    Kanjers zijn jullie dat jullie zo hard gewerkt hebben op de markt en met het verven. Ja de oude markt staat echt op instorten en is zelfs gevaarlijk. Wij zijn altijd op zoek naar sponsoren om het verder uit te breiden gewoon omdat het inwoner aantal van Sifoe snel groter wordt.
    IJzervlechten, wat geweldig Marike, dat doe ik je zeker niet na!! En ook cement maken, water halen en die zware kruiwagens rijden. Chapeau meiden!!!!!
    Ik ben erg benieuwd wat jullie vonden van het "nachtleven in Sifoe" hahaha zal zeker erg geslaagd zijn. Met niets in Nederland te vergelijken maar wat geeft het, zoiets kan je hier niemand echt laten begrijpen, dat moet je zelf meegemaakt hebben.
    Nog een weekje, dan is het alweer voorbij. Wat vliegt de tijd.