Papegaaitje leef je nog?

25 juli 2019

Onze wekker van vanochtend was de regen! We zitten nu midden in het regenseizoen, waardoor er veel (hevige) buien zijn. Ondanks de regen zijn we toch tussen de buien door naar het educatief centrum gelopen om te verven. Gelukkig voelt iedereen zich vandaag weer beter en zijn er geen nieuwe regelmatig op de wc te vinden.

Na een uurtje geverfd te hebben, kwamen er twee vertegenwoordigers van twee andere scholen in de buurt. We hebben hen schoolspullen zoals o.a. schriftjes en pennen gegeven. Ook hebben we een paar sportspullen gedoneerd zoals een bal en lintjes om twee teams te onderscheiden (zie foto).

Daarna kregen we een rondleiding door de school in Sifoe. Dat terrein was verbazingwekkend groot met veel speelruimte voor de kinderen. Er was bijvoorbeeld een voetbalveld en veel bomen voor schaduw voor de scholieren die inmiddels vakantie hebben. Tijdens die rondleiding hebben we ook schoolspullen en sportspullen gedoneerd. De dankbaarheid was zeer groot, waardoor we ons motto ‘people help the people’ goed terug zagen.

Aan het einde van de rondleiding liet Kalifa ons het ‘bottlehouse’ zien. Dat is een kantoortje die gemaakt is van ruim 2000 plastic flessen en ongeveer 100.000 plastic tasjes (echt waar!). De plastic tasjes zijn tijdens de bouw in de plastic flessen gedaan om het te verstevigen. Een mooi voorbeeld van hoe je plastic afval op een goede manier kan recyclen dus!

Na de rondleiding werden de laatste muren nog geverfd en hebben we heerlijke vis gehad voor lunch. Genoeg variatie in het eten dus! Een van de kookvrouwen trok de conclusie dat we het eten helemaal niet lekker vonden, omdat we altijd nog veel eten overhouden. Dit is natuurlijk niet waar, want we genieten voluit van de Gambiaanse keuken!

Na de lunch besloten vier van ons nog even door Sifoe te trekken met een lokale gids. Zo beleefden ze een stukje van de cultuur in Sifoe. Ze zijn o.a. naar de markt en het health centrum geweest. De rest liep met vele Gambiaanse kinderen aan de hand terug naar de compound.

Nog een leuk nieuwtje; alle kinderen in de compound kennen inmiddels het liedje ‘papegaaitje leef je nog’ en willen dat elke keer met ons zingen en klappen! Als we langslopen, strekken ze al hun handen uit om met ons het klapspel te doen. Ze begrijpen het liedje soms nog niet helemaal, maar de ‘poef’ aan het eind van het liedje, waarbij je met je wijsvinger de andere in de buik port snappen ze wel. Dit vinden ze geweldig, zelfs de meest verlegen kinderen klappen met ons mee om de ‘poef’ ervaring te beleven!

Groetjes
Renée en Fleur N

1. Iwan:
    Leuk verhaal hoor..!
  2. Evelien:
    Wat een gave foto’s!
  3. Erica:
    25 juli 2019
    Goed werk doen jullie daar. Een hele mooie en waardevolle ervaring.
  4. Ellen Meulenveld:
    28 juli 2019
    Getsie ik loop dagen achter met lezen. Wij zijn hier in Nederland bezig met het vullen van een container voor Gambia, zwaar werk in de brandende zon bij zo'n 38 graden. Dus ik had weinig tijd om daarnaast ook jullie wetenswaardigheden te lezen.
    Jullie maken van deze reis gelukkig echt een ontdekkingsreis. Ik ben natuurlijk ook hartstikke trots op alle mensen uit het dorp die jullie laten zien wat zij allemaal al voor mekaar hebben gekregen in de afgelopen jaren.
    Ja het bottlehouse is echt een eye opener. Het heeft veel werk gekost om alle flessen te vullen met afvalplastic. Wisten jullie dat kinderen die 10 propvol gevulde flessen in kwamen leveren een klein cadeautje hiervoor hebben gekregen. Dat varieerde van een pen of potlood tot een bal als ze met een groepje kwamen. Op die manier proberen wij de kinderen te leren dat je moet werken voor je geld of voor iets anders natuurlijk. Ik ga snel door met het lezen van de komende dagen....
    Groetjes, Ellen