Ziek, zwak en misselijk🤢

24 juli 2019 - Serrekunda, Gambia

Vandaag was iedereen ziek (min een paar dan). De wc was een populaire plek ondanks de stank na een paar minuten. Gelukkig gaat het nu een stuk beter. Wat ook beter gaat, is de nachtrust van Nynke. Eindelijk geen muis meer over haar klamboe! Zij en haar kamergenoten sliepen vannacht als roosjes.

Na een redelijk rustige ochtend gingen we met zijn allen weer op weg naar het educatief centrum. Daar kon een deel weer aan de slag met het verven of het opruimen van het naaicentrum. De werkers stonden onder het strenge toezicht van de zieken (behalve tijdens de wc pauze die dringend nodig was). Het werk werd een paar keer onderbroken door hevige regenbuien. Een mooie gelegenheid om te douchen! Helaas was een deel van het verf werk uitgelopen, maar dit konden wij spoedig weer herstellen, want LouKA kan alles! (Marieke’s nieuwe slogan).

Terwijl de meiden druk aan het verven waren, gingen Anita en Tanja samen met Kalifa naar Brikama om de nodige spullen te halen. Ze kwamen terecht in een grote op handen zijnde demonstratie: politieagenten, journalisten en natuurlijk de demonstranten waren aanwezig. De mensen gingen demonstreren omdat ze vonden dat het vuilnis moest worden opgehaald. In Sifoe zitten we dus veilig. Na even zoeken, aangezien de meeste winkels dicht waren, vonden ze uiteindelijk alles wat ze nodig hadden (onder anderen heeeel veeel diarreeremmers). Ook moesten ze nog wat geld wisselen. De manier waarop dit ging leek niet heel erg legaal (was het wel); de dalasis werden namelijk door het autoraampje naar binnen gegooid. Jammer genoeg stonden daar wel wat euro’s tegenover. Gelukkig ging het allemaal goed en kwamen ze heel terug in Sifoe.

Anita en Tanja stond nog een uitdaging te wachten. Zoiets heeft LouKA nog nooit hoeven doen! Ze gingen zowel de wc op de compound als de wc’s op het educatief centrum ontsmetten. Dit is sowieso al niet het leukste klusje, maar met de diarree epidemie wens je het zelfs niet je vijand toe. (We zijn ontzettend dankbaar dat ze dit voor ons hebben gedaan!)

Ook Nynke had een minder leuke ervaring. Ze had voor de tweede keer deze reis een gat in haar broek. Met Nila’s naaisetje (bedoeld voor het naaicentrum) heeft ze deze zware beproeving overwonnen.

Het opruimen in het naaicentrum heeft ook zijn vruchten afgeworpen: van de restjes stof hebben Fleur, Madelief en Fleur een aantal kussens kunnen vullen. Deze worden dan later verkocht door mensen van het naaicentrum. Recycling ten top😃!

Naast de naaisetjes hebben we ook een doos met elektrospullen gegeven, dit is bedoeld voor de elektricien opleiding. Hier was Kalifa ontzettend blij mee. De schilders waren ook erg blij met onze hulp. Zo zie je dat je met de kleinste gebaren al mensen kan helpen en gelukkig maken.

Na de wandeling terug (die voor sommigen heel lang duurde) gingen we samen met de bewoners van de compound volleybal spelen. Nynke en Anita waren erg fanatiek en Eddy speelde soms nogal gemeen (in verband met zijn lengte). Gelukkig heeft iedereen het overleefd en zijn er geen hevige ruzies ontstaan.

Helaas is dat nu afgelopen door een nieuwe hevige regenbui. Het lijkt wel alsof we de regen die we de afgelopen dagen niet hebben gekregen nu inhalen. Gelukkig kunnen we nog wel gezellig kletsen en spelletjes doen onder de overkapping.

Groetjes uit Gambia
Nila en Rebecca

1. Mariet:
    24 juli 2019
    Hier vandaag 39 • nieuw record. Maar wat maken jullie wat mee zeg, hoop dat jullie verder wel gezond blijven en het werk kunnen doen waarvoor jullie daar naar toe zijn gegaan. In elk geval levert het leuke verhalen op
  2. Ria:
    24 juli 2019
    Sterkte met alle zieken. Hoewel het was voorspeld, is het toch heel vervelend. Maar zelfs over zo’n onderwerp kunnen jullie weer een boeiend verslag maken waar we weer van hebben genoten. En ook de foto’s zijn prachtig elke dag. Hopelijk is het ergste achter de rug en alle hulde voor Tanja en Anita voor het schoonmaakwerk.
  3. Swenne:
    24 juli 2019
    Wat een belevenissen! Ik ben echt supertrots op jullie allemaal!!! En beterschap voor degene die nog de wc als beste vriend hebben
  4. Ellen Meulenveld:
    24 juli 2019
    Jeetje meiden wat een verhaal weer. Nu hebben jullie dus kennis gemaakt met de beruchte 'Banjul Belly' dit is vaak het gevolg van een zout tekort wat gemakkelijk op te lossen is door ORS te maken. Jullie zweten allemaal natuurlijk overmatig en dan verbruik je nu eenmaal veel meer zout dan gewoonlijk. Alleen waterdrinken helpt niet daar is echt wat meer voor nodig. ORS is gemakkelijk zelf te maken als jullie dat niet meegenomen hebben. Hier is het recept: neem een schone water fles doe daarin een halve theelepel tafelzout en 2 eetlepels suiker. doe daarbij ongeveer 1 liter schoon drinkwater en meng het geheel door het goed te schudden. Drink steeds kleine beetjes om niet misselijk te worden. Neem 3 liter verspreid over 24 uur.
    Hopelijk kunnen jullie hier iets mee want imodium (of soortgelijke diarree remmers) zijn fantastische hulpmiddelen voor de korte termijn maar je zout en suiker balans in orde houden is nog veel belangrijker.
    Tanja en Anita wat een kanjers zijn jullie om het op je te nemen alles te ontsmetten. Hulde.
    Fijn ook om te lezen dat de dames van de muizen nu wel rustig en zonder beestjes bezoek kunnen slapen.
    Veel plezier.
    Groetjes Ellen
  5. De Zomertjes:
    24 juli 2019
    Prachtig om elke avond jullie verslag te lezen. Gelukkig Nynk dat je eindelijk goed heb kunnen slapen zonder je bed genootjes! Groetjes uit Laren!