Tubab!!

21 juli 2019 - Sifoe, Gambia

TUBAB!! *iedereen begint te zwaaien*
Want ja mensen, we kennen ons eerste woordje Gambiaans. Dit is het eerste woord dat je hoort als je opstaat en het laatste voor het slapengaan. Maar wat betekent het nou? KLEURLOOS! Want ja dat zijn we toch echt en dat maakt ons een grote attractie voor handjes schudden en foto’s maken, we zijn net prinsessen en Eddy.

Vanochtend toen we op pad gingen was het alweer best warm, want ondanks de 30 graden die hier op de meter staat, zweten we emmertjes vol. We zijn begonnen met de 2 klaslokalen en de buitenkant van het gebouw in de grondverf te zetten. We zaten helemaal onder de spikkels. Zo ongeveer ieder halfuur stond er een nieuwe Gambiaan naast om 2 seconden de kwast over te nemen en toch even te laten zien wat ze allemaal wel niet kunnen. Daarna leggen ze de kwast weer neer en willen ze toch graag even een foto maken van die tubabs en hier kunnen ze uren tijd mee vullen.

Ook koken is hier een uren durende bezigheid. Vandaag hebben Cindy, Rebecca en Annemijn hierbij geholpen en kregen we toch om 2 uur lunch in plaats van 4 uur zoals voorgaande dag (dit was een geweldige lunch en de meiden hebben er hard voor gewerkt).

Hierna zijn we lekker naar de compound toe gegaan en hebben ons hier weer ontspikkeld in de buitendouche.

Cindy, Nynke, Fleur G en Eddy zijn op pad geweest met Kalifa. Eerst zijn ze naar een marktje gegaan om suikers te kopen. Toen ze daar aankwamen werden ze eerst een steegje mee in genomen om geld te ruilen. Daarna zijn ze veilig weer terug geloodst naar de mini supermarkt. Hier hebben we inkopen gedaan. Toen werden we meegenomen naar een bruiloft. Hier werden we erg vriendelijk onthaalt en moesten we natuurlijk eerst wat eten. Na een drie gangen menu, die we moesten opeten anders werden we niet weggelaten mochten we gaan. Daarna zijn Eddy en zijn drie vrouwen samen met Kalifa weer terug gegaan.

Thuis heerste er alle rust totdat het gegil van drie meiden de rust verstoorde. Er was een muis of toch een rat gespot op de kamer van Annemijn, Madelief, Renée en Nynke! Afgelopen nacht had hij Nynke al een bezoekje gebracht en een mooie salto gemaakt. Dit was zeker een 10 waard voor karate! Tijdens het avondeten bracht Kalifa een bezoekje met het verlossende woord dat het maar een muis was. We hebben erg gelachen. Op het moment is het onzeker of de muis gevangen is, maar ze zijn er drie man sterk mee bezig, dus dat moet wel goed komen. Morgen kunnen de meiden lekker puinruimen.

Tijdens het eten hadden we nog een andere strijd. Marieke vs. de malariapil. Gister was Marieke de trotse eigenaar van de medaille van de eerste doorgeslikte malariapil, maar vandaag was hij een sterke tegenstander hoe hard de andere meiden haar ook aanmoedigen. Stiekem werkte dit averechts. Nadat dit gevecht over was zijn we lekker buiten gegaan en zitten we nu lekker te wachten op een rondje ataya.

Wij hebben een super leuke dag gehad!

Welterusten allemaal,

Namens alle LouKA meiden

Fleur G en Nadie

Ps. Het verlossende woord is zojuist gebracht, de muis is gevangen! We kunnen rustig slapen.

1. Iwan:
    22 juli 2019
    Zo te lezen en te zien ook een hoop lol, mooi zo! Ga zo door!
    Groet, Iwan
  2. Ada:
    22 juli 2019
    Hilarisch! Veel plezier zo samen. Een ervaring om nooit te vergeten. Ben benieuwd of het jullie lukt om alle klussen op te pakken met alle onderbrekingen en avonturen 😅🤪
  3. Marian:
    22 juli 2019
    Wat een fantastisch verslag en mooie foto's! Geniet er met elkaar heel erg van!
  4. Ria Lubberding:
    22 juli 2019
    Wat een heerlijk verslag dat is ook genieten voor het thuisfront😀😀
  5. Ellen Meulenveld:
    22 juli 2019
    Hahahah een muis dat is even schrikken natuurlijk. Niet te voorkomen als er zoveel mensen en dus zoveel eten in huis is.
    Wat zijn jullie geweldig bezig met zijn allen. En dan de belevenissen, ik kan het me helemaal voorstellen al is het voor mij natuurlijk allemaal zeer bekend. Boodschappen doen is daar natuurlijk heel iets anders dan hier en geld wisselen is een belevenis op zichzelf. Ik geniet er altijd erg van.
    Moeilijk hoor als je moeite hebt met het slikken van de pillen maar wat knapt dat het dan toch lukt. Petje af, Marieke!
    Om 4 uur lunchen is heel normaal in Gambia en het gebeurd hoe dan ook na het middag gebed van 2 uur want daarna is er even rust voor iedereen. Geweldig dat jullie er al mee helpen en dat na 2 dagen Gambia. Ik lees dat Kalifa erg zijn best doet om jullie echt meer te laten zien van het Gambiaanse leven door jullie mee te nemen naar een bruiloft. Dat is natuurlijk ook de bedoeling en erg leuk om mee te maken.
    Hopelijk kunnen jullie allemaal goed slapen en uitrusten voor verdere avonturen.
    Veel plezier en de groeten aan iedereen
    Ellen Meulenveld (Gamrupa Europe)
  6. Petra Hoentjen-Dijkman:
    22 juli 2019
    Wat leuk om te lezen. Echt meiden en Eddy😁 dit blijf je decrest van je leven meenemen. En ik spreek uitvervaring want toen ik 16 was ben ik in India geweest om daar 3 weken te bouwen aan een boyshome. GENIET SAMEN!!!
  7. Ad Heide:
    22 juli 2019
    Dank je wel dat jullie ons zo mooi op de hoogte houden. Prachtig werk, dappere mensen! Ada en Ad.
  8. Jacqueline Bouwknegt:
    23 juli 2019
    Hallo Annemijn en alle andere toppers !
    Wat zijn jullie goed bezig zeg. En wat heerlijk om jullie belevenissen op de voet te kunnen volgen. Had trouwens niet gedacht dat die meiden bang zijn voor een muis :-) Heb nog een geweldige tijd met elkaar ! Met een warme groet uit Friesland